Smalle banner

Op de koffie bij... Miriam de Werd

Miriam-de-Werd 1Weerbaarheidstraining WIsH nu ook voor het speciaal onderwijs

Weerbaarheid is binnen het Veilige Huis een terugkerend thema. Als je weerbaar bent heb je een gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen, kun je grenzen stellen en voor jezelf opkomen. Kinderen met een beperking zijn op dit gebied extra kwetsbaar omdat ze voor veel zaken afhankelijk zijn van anderen. Daarom pleit het Veilige Huis ervoor om weerbaarheidstrainingen vast op te nemen in het lesprogramma van het speciaal onderwijs.

Sinds kort is er een passend lesprogramma beschikbaar: WIsH. Deze weerbaarheidstraining bestaat al langer en wordt al op verschillende basisscholen in 's-Hertogenbosch gegeven. Het is een breed weerbaarheidsprogramma van Centrum Jeugd & Gezin voor kinderen van groep 6 in het reguliere basisonderwijs. Echter werd het programma in samenwerking met het Veilige Huis omgezet zodat het ook toegepast kan worden in het speciaal onderwijs. Dit schooljaar gaan er enkele scholen voor speciaal onderwijs mee aan de slag.

Miriam de Werd:

"Juist voor kinderen met een beperking is het belangrijk om weerbaarder te worden. Ze zijn extra kwetsbaar, omdat zij vaker in een afhankelijke positie zitten."

"Het programma leert kinderen sociale vaardigheden te oefenen en te verbeteren. De training wil alle kinderen een basis meegeven waarin zij ontdekken dat hun vrijheid – de mogelijkheid om jezelf te zijn – de moeite van het verdedigen waard is, maar dat ook de vrijheid van de ander gerespecteerd dient te worden. WIsH wordt gegeven door een leerkracht van de school die hiervoor opgeleid zijn en een externe professional die veel ervaring heeft met weerbaarheidstrainingen."

Aan het woord is Miriam de Werd. Ze is werkzaam bij de GGD, het Centrum voor Jeugd & Gezin en de gemeente 's-Hertogenbosch. Vanuit deze organisaties is ze altijd bezig met preventief werken en samenwerken rondom allerlei thema's op het gebied van opvoeden en opgroeien. Ze is daarnaast (vrijwillig) bestuurslid van Het Veilige Huis. Haar wens is dat elke school voor speciaal onderwijs weerbaarheid opneemt in het standaard lesprogramma. Dat er van de eerste groep tot en met de laatste groep aandacht wordt besteed aan weerbaarheid, omgaan met de ander en het aangaan van relaties en vriendschappen. Dit alles gekoppeld aan ouderbijeenkomsten, zodat zij de transfer naar huis kunnen maken. Ze vertelt: "Het Veilige Huis is de trigger geweest om het programma uit te bouwen naar het speciaal onderwijs, want juist voor kinderen met een beperking is het belangrijk om weerbaarder te worden. Ze zijn extra kwetsbaar, omdat zij vaker in een afhankelijke positie zitten."

Passend bij de doelgroep
Om het programma te kunnen aanbieden aan het speciaal onderwijs paste Miriam het in samenwerking met het Veilige Huis aan. "De thema's die we behandelen – Stevig staan, Grenzen, Pesten, Lichaamstaal, Over de grens, Hulp vragen / hulp bieden en Groepsdruk en groepskracht – passen in principe bij alle kinderen maar het woord 'weerbaar' is te abstract voor de leerlingen met een beperking. Goed omgaan met jezelf, goed omgaan met de ander' is een beter alternatief. Werken met praktische voorbeelden uit de dagelijkse praktijk, uitgebeeld in rollenspellen, werkt ook goed. Een klein verschil is dat deze leerlingen het beantwoorden van open vragen vaak lastig vinden. Beter is het om ze te laten kiezen uit twee voorbeelden. Essentieel bij deze doelgroep is om bij elke oefening veel voor en na te doen en veel te herhalen. Bij de volgende groepen die gedraaid gaan worden is het daarnaast belangrijk dat de externe trainers een dagdeel meedraaien met de groep, zodat ze de leerlingen al een beetje kennen.

De inhoud is dus in essentie niet anders; de combinatie van goed omgaan met jezelf en goed omgaan met de ander. Bewustwording van wat goed gaat. Trots zijn op wat goed gaat. Trots zijn op jezelf; positief zelfbeeld. Om vandaaruit een stapje verder te gaan; te leren van en met elkaar. Voor deze kinderen is het ook heel belangrijk dat ze horen, weten, voelen wat ze goed kunnen. Een mooi voorbeeld: een leerling zei na afloop van een WIsH-les waarbij we geoefend hadden om op een goede manier 'Nee' te zeggen (houding, aankijken, stemgebruik) tegen een klasgenoot: 'Ik ben trots op mezelf want ik durfde het eigenlijk niet en ik heb het toch gedaan!'. Daar doe je het voor."

Naast het lesprogramma zijn er oefeningen die ouders thuis kunnen doen: weerbaarheidsoefeningen voor thuis


Laat je reactie achter

Reageer als gast

0
Your comments are subjected to administrator's moderation.
  • Geen reacties gevonden

SAMEN KOMEN WE VERDER

Samen bouwen we aan Het Veilige Huis. Door kennis en ervaringen te delen. Naar elkaar te luisteren. Te vragen. En buiten de bestaande hokjes te denken.

Deel je specialisme met ons!

Het Veilige Huis organiseert geregeld lezingen en masterclasses voor ouders van een kind met een beperking en professionals. We merken dat de vraag naar specialistische masterclasses groot is ...

Lees meer

Wat kun jij doen?

Het Veilige Huis wordt gedragen door vrijwilligers. Aan enthousiaste mensen die zich hard willen maken voor een veiligere omgeving voor kinderen met een beperking hebben we dan ook nooit genoeg. Wil jij jouw steentje bijdragen aan Het Veilige Huis? Neem dan contact met ons op.Lees meer

Contact opnemen? Dat kan!

Stichting Het Veilige Huis
Postadres: Postbus 237
5240 AE Rosmalen
KvK 59114363
Twitter: @veiligehuis
Facebook: hetveiligehuis
Neem contact op

Back to top