Smalle banner

Op de koffie bij... Paul van Hees

Paul van Hees 4

"Nee, dat mag niet! Kom, die is gek wij doen ‘het’ toch ook allemaal!" De Bodde is een ZMLK school gevestigd in Tilburg. Paul van Hees is hier werkzaam als leerkracht maar verzorgt, samen met een werkgroep, ook de implementatie van de lessen met betrekking tot lichamelijke ontwikkeling en seksualiteit. Op de koffie bij.... Paul van Hees

"Binnen elke ZMLK zouden deze lessen verplicht moeten zijn", stelt Paul. Het Veilige Huis houdt van duidelijke uitspraken en ging graag bij hem op de koffie.

Paul van Hees: "Binnen elke ZMLK zouden lessen Lichamelijke ontwikkeling en seksualiteit verplicht moeten zijn"

"Tot mijn 46e jaar was ik werkzaam als activiteitenbegeleider bij een zorginstelling voor verstandelijk beperkten", stelt Paul zich voor. "Ik ben met het speciaal onderwijs in contact gekomen toen een jongen met gedragsproblemen bij ons op de afdeling werd geplaatst. Er is mij toen gevraagd om deze jongen terug naar school te begeleiden. Toen hij weer op school zat, was mijn begeleiding nog nodig. Dat beviel beide partijen zo goed dat ik een baan kreeg aangeboden, mits ik de PABO ging halen. Mijn gezin ging akkoord en ik ging de PABO doen.

Tijdens mijn stage ging ik mee op schoolkamp. Er gebeurde iets op seksueel gebied tussen twee leerlingen. Dat heeft mij toen erg aangegrepen en heeft mij doen besluiten om na de PABO de master SEN te volgen. Omdat er weinig tot niets binnen de zorg met betrekking tot seksualiteit bij verstandelijk beperkten werd gedaan en er vrijwel geen lessen werden gegeven op school in het kader van lichamelijke ontwikkeling en seksualiteit ben ik hiermee met afstudeeropdrachten voor mijn opleidingen aan de slag gegaan.

Het is een heel belangrijk item! Elke ZMLK school is verplicht dit onderwerp te implementeren in het lesaanbod. Helaas geldt dat nog niet voor alle scholen maar gelukkig zijn we hier bij de Bodde al een eind mee op de goede weg."

Lichamelijke ontwikkeling en seksualiteit in het lesaanbod
"De lichamelijke ontwikkeling en seksualiteit valt daar nu onder de leerlijn 'sociaal- emotionele ontwikkeling'. De seksualiteit hebben we losgekoppeld van deze leerlijn. We wilden ons daar meer in specialiseren. Er is een enquête geweest onder ouders en leerkrachten. Met name de ouders waren erg blij dat de school hier meer in ging bijdragen. Je hoort vaak dat als een kind een vraag heeft de ouders een boekje geven. Van: 'zoek het maar zelf uit'. Of ze schuiven de verantwoording naar elkaar af: 'Vraag het maar aan je vader/moeder'. Feit is echter dat alles met betrekking tot lichamelijke ontwikkeling en seksualiteit een gezamenlijke verantwoordelijkheid hoort te zijn van ouders en school.

Maar ook voor leerkrachten is het soms lastig om het onderwerp seksualiteit in de klas bespreekbaar te maken. En vaak ook afhankelijk van de eigen bagage (normen en waarden) van de leerkracht. Dit zou niet zo moeten zijn. Bij de Bodde geeft iedere leerkracht aan zijn/haar klas de lessen Lichamelijke ontwikkeling en seksualiteit, maar op verzoek fungeer ik als vraagbaak en mocht het nodig zijn kan ik ook de lessen voor de desbetreffende leerkracht verzorgen.

Op de enquêtes volgde een thema-avond. Daarop volgde een gesprek tussen ouders en leerkrachten. Dit was een hele mooie en zinvolle avond maar we wilden het daar niet bij laten. Daarom is er een werkgroep Lichamelijke ontwikkeling en seksualiteit opgericht die zich bezighoudt met vragen als: hoe breng je 'iets', welke onderwerpen laat je aan bod komen, hoe geef je vorm aan de lessen, waar moet je mee starten en hoe ziet de leerlijn er uit? De werkgroep zocht naar een antwoord op deze vragen, passend bij het ontwikkelingsniveau van de kinderen.

Aansluiten op het ontwikkelingsniveau van de kinderen
Er wordt bij seksuele vorming vaak gedacht aan seks maar het is veel breder. Het weerbaar maken van de kinderen, lichaamsbesef, wie zijn belangrijk in je leven, vrienden en speciale vrienden, wat doe je met speciale vrienden, verzorging van je lichaam, etc. Maar ook het seksalfabet is belangrijk. Er zijn met leerlingen afspraken gemaakt over welke normaal geaccepteerde woorden we gingen gebruiken. Het is dan één keer giechelen en de gêne om erover te praten is daarna direct over. Daarnaast de regel: 'wat hier besproken is, blijft in de klas' zorgt voor een veilige omgeving waarin de kinderen open kunnen zijn.

Met de ervaring die de werkgroep heeft opgedaan, wordt de leerlijn vanuit het CED van het regulier onderwijs herschreven voor ZMLK de Bodde. We houden rekening met de verschillende ontwikkelingsleeftijden en clusters. Daarbij is er een materialenlijst opgenomen. Concretisering en visualisering is voor de leerlingen uiterst belangrijk.

Tijdens de wandeling naar buiten vertelt Paul nog over zijn workshop over Seksting. Het is ons duidelijk geworden: we hebben met een voorvechter gesproken, duidelijk is dat de Bodde heel veel aandacht en tijd heeft gestoken om het goed aan te pakken. Paul wil graag met jou zijn kennis delen. Hij geeft graag meer informatie over implementatie van de lessen Lichamelijke ontwikkeling en seksualiteit in speciaal onderwijs. Heb je vragen hieromtrent, vraag het aan Paul via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. De Bodde is wat dat betreft een voorloper en bewijst dat het kan!

Boekentip van Paul:

1. Verliefd is verliefd' – Martine Delfos
"Omdat met betrekking tot homoseksualiteit en verstandelijke beperking weinig literatuur beschikbaar is."

Aanwezig bij thema-avond op 21 april

Dinsdag 21 april vindt er bij het Stedelijk VSO in Rosmalen een thema-avond plaats rondom seksuele vorming bij kinderen en jongeren met ASS en/of een verstandelijke beperking. Op uitnodiging van Het Veilige Huis is Paul daar een van de gastsprekers. Hij vertelt deze avond onder meer over seksuele voorlichting: wanneer, hoe en op welk niveau. Zie voor meer informatie onze agenda.


Laat je reactie achter

Reageer als gast

0
Your comments are subjected to administrator's moderation.
  • Geen reacties gevonden

SAMEN KOMEN WE VERDER

Samen bouwen we aan Het Veilige Huis. Door kennis en ervaringen te delen. Naar elkaar te luisteren. Te vragen. En buiten de bestaande hokjes te denken.

Deel je specialisme met ons!

Het Veilige Huis organiseert geregeld lezingen en masterclasses voor ouders van een kind met een beperking en professionals. We merken dat de vraag naar specialistische masterclasses groot is ...

Lees meer

Wat kun jij doen?

Het Veilige Huis wordt gedragen door vrijwilligers. Aan enthousiaste mensen die zich hard willen maken voor een veiligere omgeving voor kinderen met een beperking hebben we dan ook nooit genoeg. Wil jij jouw steentje bijdragen aan Het Veilige Huis? Neem dan contact met ons op.Lees meer

Contact opnemen? Dat kan!

Stichting Het Veilige Huis
Postadres: Postbus 237
5240 AE Rosmalen
KvK 59114363
Twitter: @veiligehuis
Facebook: hetveiligehuis
Neem contact op

Back to top